Miks ei tohi muna, banaani ja leiba õhtuti süüa?

Miks ei tohi muna, banaani ja leiba õhtuti süüa?

Lõpetasin kolmapäeval Spartas enda seljatrenni, läksin pesema ning minu poole pöördusid mitu naisterahvast, kes küsisid, kas mina söön õhtuti muna? Ma kõigepealt ei saanud muidugi väga aru, et miks üleüldse selline küsimus, aga siis naised seletasid, et nendele oli üks teadja treener rääkinud, et õhtuti ei tohi muna süüa, kuna munas on mingid valgud, mis õhtuti enam ei imendu ja muna muutub pekiks.

Ma ei tea nüüd, kas te suudate endale seda pilti ette kujutada, aga ma reaalselt vaatasin neid naisi nagu kulm kortsus, üks silm natuke tõmbles, lõug toetus enamvähem Sparta põrandale ja ma vist küsisin neilt: “Mida pe**et?”. No ma lihtsalt ei osanud kuidagi viisakamalt sellise jama peale reageerida. Üritasin uurida, kellelt selline informatsioon pärit on, aga vastust ma ei saanud. Lisati agaralt, et muna võib süüa ainult hommikul ja lõunal, et siis valgud imenduvad otse lihastesse…

Ma ütlen ausalt, ma pole mingi teadlane ja mul pole halli aimugi, mis teekonda see muna sul kõhus läbima hakkab, aga ühes asjas olen ma küll päris kindel, et see muna ei lähe sinu seedesüsteemi koos kellaga ja su seedimine ei avasta ühel hetkel, et “Oooo bljaaaa, kell on õhtu ja nüüd see muna läheb küll teise auku, kuhu ta muidu oleks läinud”. Ja siis ma küsiks juba, et mis kell see õhtu siis hakkab? Minu jaoks on õhtu juba kell 18, sest ma lähen kell 21 juba magama, aga kui sa oled harju keskmine eestlane, siis sinu jaoks hakkab õhtu alles kell 20 ja voodisse sa lähed öösel. Et kas siis minu keha ehmatab selle muna peale kell 18 ära, aga sinu keha vaatab, et kell on veel liiga vähe ja muna saab siis normaalselt seedida? Tundub “veidi” utoopia.

Kas ma muna söön siis? Ma söön muna hommikul, lõunal ja õhtul ja kui mul öösel kõht tühjaks läheks, siis ma arvan, et külmikust ühe muna haaramine oleks vapsee hea valik. Munavalk on kuld, samamoodi nagu kalarasv on kuld, samamoodi nagu riis on süskarite kuningas… ühesõnaga ma ei saa üldse aru, mis kuradi jama ma seal duši all kuulsin. Soovitasin aga naistel muna edasi süüa ja vähem mingeid eksperte kuulata. Nägin täna hommikul trennis ka enda treenerit ja küsisin siis temalt, mida tema sellisest jamast arvab ja no Peebul see üks silm tõmblema ei hakanud, aga kulm läks tal küll veel rohkem kortsu, kui minul ja ta vist kasutas veel vürtsikamaid sõnu sellise jama kohta. Kust selline pläust tuleb? Ja millised treenerid sellist pläusti levitavad? Müstika. Kus neid treeneri pabereid saabki? Osta kuskilt? Palun pakkumisi…

Miks ma üldse sellest kirjutama hakkasin oli see, et ega see muna pole ju ainus asi, millest ma igasugu müüte olen kuulnud. No lisaks on muna veel räige kolesterooliallikas ja kõik inimesed lähevad kasti, kes päevas rohkem kui 2 muna söövad… siinkohal tuli just meelde, et ma söön täna 3 muna, aga no see selleks. Enivei. Leib ja banaan – mis värk nendega on? Ma vähemalt korra nädalas saan kellegilt küsimuse, et miks neid asju siis süüa ei tohi. Kuule, kui mõni inimene tuleb sulle veel tegema mingit nimekirja, mida sa süüa ei tohi, siis ole hea ja tõmba talle piki tatti ja võid vabalt kõik minu kaela ajada, sest sorri – see teadja on seda väärt. Tõmba ikka mõnuga!

Jah, kui see toitumise teema nüüd täiesti juuksekarva otsa riputada ja see juuksekarv veel lõhki ajada, siis tõepoolest, süsivesikuid (leib ja banaan) võiks ajastada kuidagi sinna treeningute ümber – kas siis enne või pärast treeninguid, aga see on täpselt selle juuksekarva pooleks ajamine. See on täpselt see, mida võistlejate menüüdega tehakse. Sest no see võistlusdieet ongi toitumise ja treeningute peensusteni ajamine. See asjade grammi täpsusega jälgimine ja ajastamine võib mingi murdosa meie vormist laval paremaks teha. Kuule, aga tule maa peale tagasi nüüd. Sa ei hakka never tegema sellise intensiivsusega trenne nagu võistleja, sa ei hakka never jälgima enda toitu sellise täpsusega nagu võistleja ja usu mind, kui sa nagunii oled ametis nädalavahetusel naistega veinitamisega, siis mida kuradit sa keset nädalat üritad seda juuksekasva siis neljaks saagida?

Sa teed nädalas 3 trenni, üritad normaalse inimese kombel jälgida enda menüüd, aga sa üritad ennast segi mõelda mingisuguste toitude ajastamisega? Kas ma peaksin ikka pumpama kummipaelaga enda tagumikku 4×15 või äkki 5×10? Saad aru, sellel ei ole vapsee vahet! Söö ära enda leib ja banaan ja muretse parem nädalavahetuse juustuvaagna, veini ja snäkside pärast.

See, et millegi õhtul söömine näiteks rasvaks muutub on täielik kräpp. See on umbes sama loogiline väide, et kui sa teed hommikuti trenni, siis sa saad palju paremasse vormi, kui sa teeksid trenni õhtuti. Ajuvaba – ei tundu? Pole vapsee vahet, kas sa sööd hommikul rohkem, lõunal vähem ja õhtul nuusutad toitu või sööd need kolm toidukorda võrdse kogusega, loeb kokkuvõttes ikkagi summa summaarum. Sa võid vabalt paksuks minna, kui sa tõmbad hommikul sisse mingi erilise hunniku toitu ja lõunal ja õhtul imed näppu.

No ilmselgelt ma soovitan süüa regulaarselt, aga no point jääb samaks. Kui su toitumine on segapudru ja sa oled enda päevase kaloraaži juba lõunaks ära tarbinud ja võtad õhtul teleka ees ette kapsapea, siis see kapsapea läheb sul rasvaks. Kui sa võtad ette kasvõi puhta kanafilee, siis see läheb samamoodi rasvaks. Kui sa aga terve ülejäänud päeva oled söönud tagasihoidlikult ja võtad nüüd teleka ees kringli ette, siis tead, mis juhtub? Mitte midagi! See kringel ei lähe otse sulle puusade peale istuma, ei muutu see mingisuguseks rasvaks, vaid su keha kulutab selle ilusti ära. Kas sulle hakkab see loogika kohale jõudma? Ja sa pabistasid mingi leiva või banaani pärast? Sa mu Instagrami oled jälginud? Kas mul on üldse mõni päev mööda läinud, kui ma pole banaani või leiba söönud? Tegelikult ei olegi vist… Aga on mu vorm läinud paremaks? Ma usun sa said enda vastuse.

Ja see kuradima peale kella kuute söömine… Kuule sa päriselt oled enda kehale ja seedimisele kella selgeks õpetanud? Mis ajavööndit ta siis jälgib ka? Et kui sa oled Pekingis, aga Eestis on kell 18, siis peale seda läheb kõik rasvaks? Või…. või toimib see kohaliku kella järgi? Mis kella keerates juhtub? No ma isegi ei oska kuidagi nagu kommenteerida arukamalt seda, sest see on selline kräpp.

Hämmastav… selle postituse kirjutamine võttis aega 11 minutit. Hämmastavalt kiiresti hakkavad mu näpud lendama, kui ma ärrituma hakkan 😀

 



26 thoughts on “Miks ei tohi muna, banaani ja leiba õhtuti süüa?”

  • Püha taevas.. no see on see, kui iga teine ennast instagrami bios “personal traineriks” tituleerib, ilma vastavat kvalifikatsiooni omamata. Miks vaja asju üldse nii keeruliseks ajada… muna on valk ja rasv ja nende imendumine on ikka nagu teistel toiduainetel, mis sisaldavad valku ja rasva. Üleüldse kahtlen, et defitsiidis olev isik, kes sööb muna, sellest ka paksuks läheb.. ühesõnaga antud puudub antud “treeneril” ettekujutus inimese biomehhanismidest

  • Peale kella kuute soömine – ma julgen öelda, et minul see toimib. Ok, mõnikord on ka 7, aga point on (minu arust) yldiselt ikka selles, et sööd kõhu õhtul korralikult täis ja ei mingit näksitamist paari tunni pärast.

    • Siis ongi ju asi selles, et sa sööd lõppkokkuvõttes vähem kui siis, kui sa veel hiljem juurde näksiks.

      • Jah, nii ongi. Kuna kaalulangetus algab ikkagi sellest hetkest, kui sa kulutad rohkem kui tarbid (eelmine kommentaar oli ka kaalulangetuse võtmes), ning mul pole kahjuks võimalik trenni nii palju teha kui ma tahaks, siis olen enda kaalulangetamise viisiks valinud “vana hea” kella kuue “reegli”. Ehk siis vähendanud söömist. Ehk siis dieet? 😀

        • Jep, mõlemal õigus 🙂 Sisuliselt ei olegi vahet, kas sa sööd selle kella kuue eine ära kell kuus või kell kümme või kasvõi öösel – loeb energiabilanss. Aga loota, et umbes enne kella kuute üleliigsed kalorid ladestuma ei hakka on täis jaburus. Õnneks sa oled asjast õigesti aru saanud 🙂

  • Ma ei saa aru miks tehakse toitumisest räme raketiteadus. 😀 Kust kohast küll selline info tuleb… 😀 Väga hea postitus Kaisa! Sain ikka mõnusalt silmi suureks ajada ja muiata su vastulausete peale. Keep going! 😀

    • Ma arvan, et kõigest, mis müüb hästi on tehtud raketiteadus. Vahet ei ole, millest me räägime – kas toitumisest, trennist, kodumasinatest või millest iganes. Igasugune “imeasi” tundub hea ja selle eest on hea plekki kasseerida. Tänks 😉

  • Ma olen ka niiiii palju seda jura kuulnud. Kuna endal keha suht kuiv ja vormis siis küsitakse, et no mida sa siis sööd ja mida süüa ei tohi. Kui ma vastan, et ma söön absoluutselt kõike siis aetakse ka silmad suureks. Päriselt ka väää? Iga kell ka sööd? Jeap! Kui kõht tühi enne magamaminekut siis ikka võtan küll selle juustu või singi ette ja lasen hea maitsta.
    Nagu Indrek Otsus ütles: Vahet ei ole mis kella ajal sa sööd, kui sa vastavalt ei liiguta oled sama vedel edasi!

    • Indrek Otsus on väga tark mees ja tegemist on puhta kullaga. Imenipp, mis siin taga ennast peidab on aga see, et ega tegelikult need inimesed, kes nö söövad kõike, need tegelikult enamasti söövad väga teadlikult ja tegelikult õigeid asju õigetes kogustes. Kui see inimene, kes “sööb kõike” läheks mitmeks kuuks McDonaldsi dieedile, siis ilmselgelt tulemuseks oleks rasvarull. Aga nagu sa kommentaaris kirjutadki – sa haarad näljaga juustu ja singi, mitte ei haara küpsisepakki. Inimene, kes ennast liigutab ja enamasti langetab tervislikke otsuseid, see ei peagi üldse enda pead vaevama mingite imeasjadega. Tänks kommentaari eest 🙂

  • Minu treener ütles, et kui muna õhtul süüa, siis tuleb magada vasaku külje peal. Siis imendub ära ilusti. Kui muudmoodi magada, siis läheb otse tsellukasse (ka meestel).
    Banaani söön ainult noorkuu ajal. Vanakuu ja täiskuu ajal ei omasta keha ära seda. Aga see on ainult minu eripära, teistel võibolla vastupidi see.

  • Olen küll pigem passiivne su blogi lugeja, kuid ikka ja jälle su postitusi lugedes ma muigan ja naeran end herneks (heas mõttes). Väga ägedad, valusad näited ja sõnakasutus, I like it! 😀

    • Kuule, kui sa juba siia oled sattunud, siis mina tõmban mütsi maha. Ma ei ole ise absoluutselt blogide armastaja ja vahepeal mõtlen isegi, et misasja ma siin nüüd siis teen 😀 Aga no mul ainult hea meel, kui meeldib.

  • Ui, ui, ui…. See söömine jah on ikka raketiteadus. Minu kogemus kull Soomest, kust vötsin ka endale personaaltreeneri ja hakkas peale. Munakollast ei vöinud suua, liiga palju rasva, juustu ei vöinud suua, liiga palju rasva, vöid kohe kindlasti ei vöinud suua, liiga liiga palju rasva. Ainus mida suua vöis olid siis köögiviljad, kana…… Päevas 12 munavalget, 0,2 protsendilist kodujuustu ja neid imelisi proteiini tooteid, mis umbselt keemilisi magusaineid täis. No ok eesmärgiks, miks ma treeneri vötsin oli kaalulangus ja eks ma muidugi tegin nende korralduste järgi…. Pool aastat sai läbi ja kaal oli sama mis alustades ja boonuseks sain siis veel ikka korraliku ajutegevuse languse, kehva olemise jne. Ehk siis kui ma oleks edasi jätkanud, siis oleksin haiglas löpetanud. Täiesti arusaamatu ja mis siis treener pöhjuseks töi, et kaal ei langenud, pani köik lihase kasvu arvele. Lihase kasvapoole aasta jooksul oli 0.5 prossa ja kaalulangus 0……ehk siis olgem ausad, midagi oli totaalselt paigast ära ja seda just söömises…. Kuid Edu neile, kes munavalget karpide viisi sisse ajab, mina valin terve muna ja toimiva aju. Soomemaal on ju köik rasv nii tabu, et seda peab lausa tikutulega toidust taga otsima, ehk siis uks süü minu meelest, miks elanikkond kaldub ulekaalule. Nuudsest käin suure kaarega treeneritest mööda ja olen ise nii palju targem ja omadest kogemustest öppinud, et söön ikka päris TOITU, olen terve ja jaksan rohkem. 😊

    • Opaaa! Esimese asjana jääb mul muidugi arusaamatuks, et kuidas kaal liikuma ei hakanud isegi mitte nii pika aja peale. Ja no see menüü, ma kujutan ette juba kui maitsetu ja õudne see oli. No köögiviljad ja kana on väga okei, aga kui seda päevast päeva lasta ja sinna kõrvale rasvatuid asju, siis… ohbooosemoiiiiiii! Rasvade kinnikeeramine hakkab niimoodi naise hormoone ja ajutegevust rikkuma, et see on midagi hullu. Õnneks, nagu õnneks sa oled sellest nüüd välja tulnud ja saad ise ka aru, et see treener oli ikka opakas. Rasv on tembeldatud jah kuidagi tabuks ja selle arvelt on süsivesikud põhja keeratud, mis tegelikult midagi nagu paremaks küll ei tee. Huhh… appi. Tänan sellise ausa kommentaari eest, aga no hirmus!

  • HAHAHAHHAHAA😂See postitus on nii hea ja nii kuradima hästi sõnastatud, et naeran kõva häälega oma teed juues (kardan, et see võib ka rasvaks muutuda, sest kell juba ju nii palju😂) ja olen õnnelik et su blogi olemas on. Haigelt hea on lugeda su teksti ja samamoodi mõelda. Karm tegelikult kuidas inimesed oma elu keeruliseks elavad. Seda ei tohi süüa ja toda ei tohi süüa ja kõik on ebatervislik. Kurat ma söön iga jumala päev magusat oma normaalsete toidukordade vahele ja ei ole mammuti sarnane veel. Enne saab meie riik rikkaks, kui mina loobun koogist/saiakesest vms. 😄 Sulle hoian aga pöidlaid, et su järgnevad 10 nädalat läheksid nii lebolt nagu vaja😊

    • Kuule pane ruttu see tee ära nüüd! Magades tundsid ka, kuidas see su puusadele ladestus? 😀 😀 hahhaaa, no mulle tundub, et me oleme täiega ühel lainel. No karm tõsi on tegelt see, et see toitumine on kõige väiksem probleem tegelikult. Ma avastasin ükspäev siin mingit teadusartiklit lugedes, et hapniku toimel keha oksüdeerub ja vananeb ja sellepärast me kasti lähemegi…. seega… kurat noh! Hingata on jumalast ebatervislik 😀 No ma tõsiselt loodan, et see läheb lõpuni välja nii libedalt kui siiani on läinud ja tänks sulle!

  • Kui inimene otsustab kirjutada blogi, siis võiks natukenegi vaeva näha ja mõningad terminid endale selgeks teha. Vähemalt nende sõnade tähendus, mida soovib kasutada. Teen ka trenni ja mõni sinu teema tundub huvitav, aga siis hakkan lugema ja ausalt… vabandust, aga valus on lugeda. Sa üldse tead, mida sõna utoopia tähendab? Äkki asendad sõnaga absurd?

  • No sellel on kindlasti vahet kas sööd hommikul kogu päeva koguse ära ja ülejäänd päeva nälgid või siis jaotad söögikorrad päeva peale laiali. Jah kaloraaz võib sama olla aga keha funktsioneerimine erinev. Nälgimisel hakkab keha talletama sööki aga kui pidevalt süüa, siis seedimine ja kõik muu toimib korrapärasemalt.

    • Tegelikult see müüt on ammu ümber lükatud ja toidukordade arvul ei ole seedimisele ja ainevahetusele suurt mõju. Lihtsalt ma arvan päris keeruline on süüa ära ühe toidukorraga näiteks 2000kcal – vaene magu. Teine asi ongi see, et näljatunne tekib ikkagi õhtuks ja suure tõenäosusega süüakse siis õhtul enda kaloraaž lihtsalt üle. Aga tegelikult ei ole absoluutselt vahet, kas sa sööd päevas näiteks 3x või 6x või kasvõi 10x. Sõltub isiklikust eelistusest, aga seedimist see ei kõiguta. Nälgimisest me saame rääkida pikemas perspektiivis. Kui ma ühe päeva olen söömata, siis mu keha ei hakka sellest mitte midagi talletama, asi muutub aga, kui ma hakkan seda korrapäraselt tegema.

    • Väga hea postitus! 🙂 Ma üritan ideaalis jätta ka viimase toidukorra kuskil tunnike enne magamaminekut, lihtsalt endale tundub parem, kui toit kurgus ei ole enne und, aga tegelikult vahet ei ole. Muna on üks kõikvõimas asu, mulle endalegi jääb arusaamatuks, miks seda kardetakse.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga